جستجو کردن

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


روش جذب سطحی در تصفیه آب
15 شهریور 1403

جذب سطحی یکی از فرآیندهای مهم در صنایع مختلف است که در آن مواد موجود در محلول به فصل مشترکی مناسب انتقال می‌یابند. این ...

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟
5 شهریور 1403

ازن چیست؟ ازن یک مولکول ناپایدار و از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز بسیار فعال است و به سرعت با مواد آلی ...

ازن ژنراتور چیست ؟
2 شهریور 1403

ازن ژنراتور چیست ؟ ازن ژنراتور یک دستگاه است که ازن را تولید می‌کند. ازن یک گاز طبیعی است که شامل سه اتم اکسیژن است ...

کاربرد ازن ( ازن ساز) در فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته AOP
2 شهریور 1403

کاربرد ازن ( ازن ساز) در فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته AOP يكي از فناوری هاي نوین در زمینه تصفیه آب و فاضلاب، فرآيندهاي اكسيداسيون پيشرفته AOPsاست. ...

تصفیه شیرابه
1 شهریور 1403

تصفیه شیرابه: راهکاری برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، باعث انباشته شدن حجم عظیمی ...

حذف رنگ راکتیو قرمز ۱۹۸ از محلول های آبی
21 مرداد 1403

حذف رنگ راکتیو قرمز 198 از محلول های آبی   مقدمه با افزایش نیاز به استفاده از رنگ‌های طبیعی و بدون آلودگی، فرآیند حذف رنگ‌های ...

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

فهرست مطالب

ازن چیست؟

ازن یک مولکول ناپایدار و از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز بسیار فعال است و به سرعت با مواد آلی و غیرآلی واکنش می‌دهد.

 ازن اکسیدکننده ای قوی است و رتبه دوم را پس از رادیکال آزاد هیدوکسیل در بین مواد شـیمیایی مصـرفی متـداول در تصفیه آب داراست. بنابراین ازن توانایی اکسیداسیون بسیاری از ترکیبات آلی و معدنی در آب را دارد.

حلالیت ازن در آب ناچیز میباشد. در دمای ۲۰درجـه سـانتیگـراد، حلالیـت ازن ۱۰۰درصـد خـالص، مقـدار ۵۷۰ میلیگرم در لیتر میباشد. درحالیکه قابلیت انحلال گاز ازن در آب بیشتر از اکسیژن است و از میزان انحلال گاز کلـر در آب در شرایط برابر ۱۲بار کمتر میباشد.

غلظتهای ازن به کار رفته در تصفیه آب به طور معمـول کـمتـر از ۱۴درصـد است که این میزان، انتقال جرم ازن گازی در داخل آب را محدود میسـازد. در نتیجـه غلظـتهـای معمـول ازن در طـی تصفیه آب  در محدوده ۱-۰/۱میلیگرم در لیتر است، گرچه غلظتهای بالاتر میتواند تحت شرایط مطلوب به دست آید.

ازن طی فرایند پیچیدهای به صـورت خـود بـه خـودی تجزیـه شـده و تولیـد رادیکـال آزاد هیدروکسـیل مـینمایـد. رادیکالهای آزاد هیدروکسیل از واکنشدهندهترین عوامل اکسیدکننده در آب مـیباشـند کـه سـرعت واکنشـی در حـدسرعت کنترل نفوذ حل شوندههای آب مانند هیدروکربنهای آروماتیک، ترکیبات غیر اشباع، الکلهای آلیفاتیـک و اسـیدفرمیک دارند.

از طرف دیگر، نیمه عمر رادیکالهای آزاد هیدروکسـیل بسـیار کوتـاه و در حـدچند میکروثانیه بوده و بنابراین غلظت این رادیکالهای آزاد مقدار بسیار کمی فراتر نخواهد رفت.

ازن (ozone) اکسید کننده‌ای  قوی می‌باشد که تمام میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتریٰ، ویروس، اسپور و تخم‌انگل‌ها را از بین می‌برد و مضرات سایر ضد‌عفونی کننده‌ها را ندارد.

ازن خیلی سریع عواملی چون منگنز، آهن، سولفید هیدروژن، آمونیاک، سیانید، نیتریت، هیدروکربن های آروماتیک، آلاینده های ارگانیک، بقایای سوخت های دیزلی در آب، هیدروکربن های آلیفاتیک، سولفیدها، سولفیت ها، ترکیبات نیتروژنه، بقایای مواد شوینده و آلاینده های هوا را اکسید و به ترکیبات بی ضرر تبدیل می‌کند.

ازن بر خلاف ضدعفونی کننده های معمولی مثل کلر و فرمالین هیچ گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد؛ چرا که پس از مدت کوتاهی شکسته شده و تبدیل به مولکول اکسیژن می‌شود. به دلیل پایدار نبودن این گاز برای استفاده از آن، باید آن را در محل تولید کرد. ازن به عنوان یک اکسنده بسیار قوی، قابلیت های بسیاری در مصارف صنعتی و خانگی دارد.

ازن تنها میتواند به عنوان گندزدای اولیه به کار برده شود. به دلیل این که باقیماندهای در سیستم توزیـع از خـود بـه جای نمیگذارد. بنابراین برای داشتن یک سیستم کامل گندزدایی بـا ازن، همـواره بایـد گنـدزدای ثانویـهی ماننـد کلـر،کلرآمین و دی اکسید کلر وجود داشته باشد. ضمن این که هدف اصلی در کـاربرد ازن در بـیشتـر مواقـع، اکسیداسـیون آلاینده های آلی به منظور بهبود کیفیت آب آشامیدنی است.

اثر ازن بر روی میکروارگانیسم ها بسیار موثرتر از کلر و مشتقات آن می‌باشد. فاکتورC×T، حداقل غلظت مورد نیاز در مدت زمان تماس برای کاهش جمعیت میکروارگانیسمها را نشان می‌دهد. جدول مقایسه‌ای زیر، ازن را به عنوان بهترین ضدعفونی کننده تایید می‌کند.

جدول۱-  فاکتوX×Cلازم برای غیر فعال سازی ۹۹ درصد  میکروارگانیسم های گوناگون در محدوده دمای۰C ۲۵-۵

Chlorine Dioxide

PH: 6 to 7

Chloramine

PH: 8 to 9

Chlorine

PH: 6 to 7

Ozone

PH: 6 to 7

 

Micro-Organisms

۰.۴ -۱۸۰ ۹۵-۱۸۰ ۰.۰۳-۰.۰۵ ۰.۰۲ E.Coli
۰.۲-۶.۷ ۷۷۰-۳۵۰۰ ۱.۱-۲.۵ ۰.۱-۰.۲ Poliovirus I
۰.۲-۲.۱ ۲۸۱۰-۶۴۸۰ ۰.۰۱-۰.۰۵ ۰.۰۰۶-۰.۰۶ Rotavirus
۱۰-۳۶ ۷۵۰-۲۲۰۰ ۳۰-۱۵۰ ۰.۵-۱.۶
Giardia Lamblia  cysts
۷۸۰ ۷۲۰۰۰ ۷۲۰۰ ۲.۵-۱۸.۴ Cryptosporidium

 

مزایای استفاده از ازن در تصفیه آب

  • افزایش شفافیت و کیفیت آب به دلیل اکسید کردن مولکولهای آلی موجود

  • حذف و بی اثر کردن کلیه میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر کلر

  • عدم تولید ترکیبات مضر (بر خلاف کلر)

  • زدودن یونهای آهن ومنگنز محلول وسایر ترکیبات معدنی موجود در آب

  • جهت تعدیل PH آب و در نتیجه عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی تعدیل PH

  • افزایش بازده فیلتراسیون به دلیل خاصیت میکروفلوکولاسیون ازن

  • سرعت بالا در ضدعفونی‌سازی آب حدود ۳۰۰۰ برابر سریعتر از کلر

  • صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های حمل و نقل ونگهداری مواد شیمیایی

  • افزایش عمر مفیدفیلترهای مورد استفاده

  • کمینه سازی تشکیل محصولات جانبی گندزدایی؛

  • کنترل موجودات مزاحم مانند صدفهای آسیایی و زبراموسلها؛

  • اکسیداسیون ی ترکیبات آلی حاوی  NH3  NH2Br HOBr DOM

  • حذف طعم و بو از طریق اکسیداسیون مواد شیمیایی؛

  • بهبود بازده انعقاد و فیلتراسیون؛

  • جلوگیری از رشد جلبکها در حوضچه های تهنشینی و فیلترها؛

  • حذف رنگ

معایب کلر:

  • تولید ترکیبات سرطانزا مانند THMs در اثر ترکیب کلر با مواد آلی موجود در آب

  • کندکردن سیستم چرخش آب به دلیل کاهش راندمان فیلترها

  • سرعت پایین در از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا

  • مقاوم بودن میکروارگانیزمهایی مانند کریپتوس‌پریدیوم در برابر کلر

  • تغییر PH آب

 

در جدول زیر تعداد مورد نیاز از هر میکرو ارگانیسم برای وقوع بیماری نشان داده شده است:

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

 

در جدول زیر تاثیر ازن در از بین بردن برخی پاتوژن‌ها ارائه شده است:

 

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

ازن چیست و ازن ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

 

ازن ژنراتور چیست؟

از آنجا که ازن دارای نیمه عمر پایین است و قابلیت ذخیره سازی ندارد و در صورت ذخیره سازی در مدت کوتاهی به اکسیژن تبدیل می شود، برای استفاده از مزایای ازن ، میبایست ازن در محل تولید و استفاده شود و ازن ژنراتور (Ozone Generator) دستگاهی است که ازن (O₃) تولید می‌کند.

تولید ازن در طبیعت به دو روش انجام می‌گردد که عبارتند از: اشعه ماوراء بنفش خورشید و رعد و برق.

اولین بار ازن مصنوعی (ساختگی، سنتزی) از طریق الکترولیز اسیدسولفوریک کشف شد. ازن میتوانـد بـه روشهـای مختلفی مانند روش رادیوشیمیایی، الکترولیز، تابش فرابنفش و تخلیه کرونا تولیـد شـود، اگرچـه روش تخلیـه کرونـا، در صنعت تولید ازن متداولتر است.

تخلیه کرونا همچنین به عنوان تخلیه الکتریکی بیصدا شناخته میشود که شامل عبور گاز حـاوی اکسـیژن از طریـق دو الکترود جدا شده توسط دی الکتریک و تخلیه بار است. ولتاژ اعمال شده بـه الکترودهـا باعـث جریـان الکتـرون در طول شکاف تخلیه میگردد. این الکترونها، انرژی لازم برای جدا شـدن مولکـولهـای اکسـیژن را ایجـاد کـرده و باعـث تشکیل ازن میشوند.

اساس کار دستگاه ازن ساز نیز می‌تواند ۱. نور uv و  یا ۲. تولید رعد وبرق به صورت کنترل شده باشد که به این روش کرونا دیسشارژ (corona discharge) گفته می شود.

در روش ازن ساز هایی که از اشعه UV استفاده می کنند،  با استفاده از لامپ‌های UV  و تاباندن اشعه به اکسیژن ورودی داخل راکتور، ازن تولید می‌گردد. این روش ابتدایی‌ترین روش تولید ازن می‌باشد. در روش تخلیه الکتریکی، دو الکترود با اختلاف ولتاژ بالا تعبیه می‌گردد. اکسیژن از بین این دو الکترود گذر می‌کند. بین این دو الکترود قوس الکتریکی به وجود می‌آید و مولکول‌های اکسیژن به ازن تبدیل می‌گردند.

ولتاژ مورد نیاز برای تولید ازون توسط تخلیه کرونا متناسب با فشار گاز منبع در ژنراتور و پهنای شکاف تخلیه است. بـه طور نظری بیشترین بازده ازون تولیدی در واحد سطح دی الکتریک از ولتاژ بالا، فرکانس بالا، ثابت دی الکتریک بـزرگ ودیالکتریک نازک حاصل میشود.

با این حال، در عمل محدودیتهایی برای این پارامترها وجـود دارد. بـا افـزایش ولتـاژ،الکترودها و مواد دی الکتریک آسیبپ ذیرتر میشوند. بهرهبـرداری در فرکـانسهـای بـالاتر، غلظـتهـای بـالاتری از ازون و گرمای بیشتری تولید میکند که نیاز به خنک کردن بیشتر به منظور جلوگیری از تجزیه ازون دارد. طراحی هـر ازن ژنراتـور تجاری نیاز به تعادل تولید ازون و کاهش هزینه های نگهداری و اطمینان به عملکرد آن دارد.

دو شکل هندسی مختلف برای الکترودها در ژنراتورهای تجاری ازن استفاده میشود: استوانه های هم مرکز و صـفحات موازی. صفحات موازی در  ازن ژنراتورهای کوچک استفاده شده و میتوانند توسط هوا خنک شوند. در شـکل زیر نمـایی از الکترود استوانه ای نشان داده شده است. دی الکتریک شیشهای / الکترود ولتاژ بالا در  ازن ژنراتورهـای تجـاری هماننـد حبـاب لامپ فلورسنت است و معمولا به آنها لوله ژنراتور اطلاق میشود.

ازن ژنراتورها قابلیت استفاده در محیط‌های مختلف را دارند و در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند. این دستگاه‌ها مجهز به سیستم‌های کنترل پیشرفته هستند که به کاربر امکان تنظیم میزان و زمان تولید ازن را می‌دهد. این قابلیت باعث افزایش کارایی و انعطاف‌پذیری ازن ژنراتورها می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر ازن ژنراتور و کاربردهای آن می‌پردازیم.

کاربرد دستگاه ازن ساز

ازن ژنراتور به دلیل قدرت بسیار بالا در از بین بردن میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا،  و همچنین عدم تولید محصولات جانبی نسبت به استفاده از کلر، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در دامداری و مرغداری‌ها علاوه بر ضدعفونی هوا و آب ، از ازن برای شستشوی دستگاه های شیردوش و ضد عفونی سطوح، کف سالن ها، بطری ها و تانکرهای حمل فراورده های لبنی در دامداری ها می توان استفاده نمود. ازن با از بین بردن میکرو اورگانیسم ها در این بخش ها موجب استریل شدن تجهیزات و محیط می شود.
حوزه میوه و سبزیجات نیز کاربردهای گسترده‌ای دارد. در زمان برداشت محصول، به دلایلی همچون آلودگی دست برداشت ‌کننده یا سرعت فساد پذیری، این محصولات به سرعت فاسد می‌شوند. اما با استفاده از ازن زنی، می‌توان این فرایند را کُند کرد و ماندگاری محصول را افزایش داد.

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز از ازن ژنراتور برای ضدعفونی کردن تجهیزات استفاده می‌شود. این امر باعث کاهش خطر انتقال عفونت‌ها در این مراکز می‌گردد.

در صنایع غذایی نیز ازن ژنراتور در بخش‌هایی همچون بسته‌بندی، دفع آفات و غیرفعال‌سازی میکروب‌ها کاربرد دارد که سلامت و ایمنی محصولات غذایی را تضمین می‌کند. ازن ساز سبزیجات نیز باعث دفع آفات و میکروب‌های موجود در سبزی‌های خوراکی می‌شود.

در صنعت کشاورزی نیز استفاده از ازن ساز کشاورزی مزایای متعددی دارد. ازن زنی باعث افزایش طول عمر گیاهان، کشتن علف‌های هرز، افزایش اکسیژن در اطراف ریشه و کاهش مصرف کود می‌شود.

استفاده از ازن ژنراتور در  تولید آب معدنی و آب آشامیدنی

در حال حاضر فرآیند گندزدایی با ازن متداول ترین روش مورد استفاده در کارخانه‌های تولید آب بطری شده و آب معدنی می باشد. ازن ژنراتور کارخانه‌های آب معدنی به‌وسیله یک مرحله تزریق ازن تمامی اجزا محصول شامل آب، بطری، هوای بالای سطح آب و درپوش بطری، ضدعفونی و گندزدایی می شوند که به موجب آن از ورود آلودگی‌های میکروبیولوژیکی به درون بطری به موثرترین روش جلوگیری می‌شود.

همه این دلایل موجب می‌شوند اکثر تولیدکنندگان آب بطری شده برای فراهم آوردن محصول ایمن، گوارا به فرآیند ضدعفونی با ازن تکیه کنند. در شرایطی فرآیند گندزدایی با ازن به عنوان بخشی ثابت از فرآیند تولید آب بطری شده پذیرفته شده‌است که بسیاری از مزایای دیگر آن که فراتر از قابلیت ضدعفونی کنندگی آن است، نادیده گرفته می‌شود.

برخی از تولیدکنندگان آب بسته‌بندی ممکن است حتی امروزه متوجه این موضوع نباشند که استفاده از ازن مزایایی مانند بهبود طعم، حذف بو و شفافیت آب را به دنبال داشته و امکان انبار یک ساله آب آشامیدنی را برای آن ها فراهم می‌سازد.

این مزایا مورد انتظار مصرف‌کنندگان بوده و لذت نوشیدن آبی گوارا و سالم را به آن‌ها هدیه می‌دهد. از آنجا که استفاده از ازن برای تولیدکنندگان آب بسته‌بندی به فرآیندی کلیدی تبدیل شده است، آن‌ها نیاز دارند به‌طور پیوسته با توسعه تکنولوژی و بهبود فرآیندهای آن همراه شوند.

انجمن بین المللی آب بطری شده (IBWA) پیشنهاد می کند ازن به میزان ۰٫۲ تا ۰٫۴ ppm در آب درون بطری باقی بماند. این مقدار ازن ضد عفونی بودن آب و بطری را تا یک سال تضمین می کند

 

مزایای استفاده از ازن ژنراتور در آب بطری:

  • ضدعفونی آب بطری از تمام میکروارگانیسم‌ها 

  • برتر از هر روش ضدعفونی دیگری به دلیل قدرت بالای اکسیداسیون

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی و هزینه های مواد شیمیایی

  • عدم نیاز به ذخیره و مدیریت مواد خطرناک

  • سازگار با محیط زیست

  • حذف فلزات سنگین مثل آهن و منگنز

  • تبدیل ازن باقی مانده به اکسیژن

  • جلوگیری از رشد جلبک در داخل بطری

 

کاربرد ازن ژنراتور در آرد و نان

با وجـود اینکه هنگام پختـن نـان، اکثر میـکروارگانیسـم‌ها در اثر حرارت کشتـه می‌شوند اما اسپـورباسیـلوس‌هـا و کلستریدیـوم‌هـــا و قـارچ‌هـا از بین نمی‌روند و پـی‌در‌پی تکثیــر می‌شوند، مگر اینکه مواد‌شیمیایی جلوگیری کننده از رشد باکتری، به خمیــر نـان افـزوده شود. ازن با دارا بودن خاصیت ضدعفونـی کنندگی، قابلیت از بین بردن انواع باکتری‌هـا، اسپورهـا و قـارچهـای منتشر شـونده ازطریق هـوا یا آب را دارد و از ایجاد کپک و قـارچ در نان جلوگیری می‌کند، در نتیجه زمـان ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

ازن عـلاوه براینــکه یـک اکسیــد کننـده قوی است ماننــد همـه اکسیـد کننـده‌هـا یک ضد‌عفونـی کننده قـوی نیـز می‌باشد و قابلیت از بین بردن باکتری‌ها، اسپورها و قارچ‌هـای منتشر‌شونده ازطریق هـوا یا آب و … را دارا می‌باشد. آردی که جهت تهیـه نــان بکار می‌رود دارای کربـوهیدرات می‌باشد که مقداری از کـربـوهیدرات‌ها به وسیلـه آنزیم‌های مخمـر درخمیر مـایه‌ ترش، هیدرولیز می‌شوند و موجب ورآمدن خمیر می‌گردند. در این مرحله، خمیـر‌نان محیط مناسبـی برای رشد و زندگی باکتری‌ها می‌باشد، با وجود اینکه هنگام پختن نان، اکثرمیـکروارگانیسـم‌ها در اثـر حرارت کشته می‌شوند لیکن اسپــورباسیـلوس‌ها و کلستریدیـوم‌هـا و قارچ‌هـا نه تنهـا از بین نمی‌روند بلکه تکثیر می‌گردند مـگر اینکه مـواد شیمیایـی جلـوگیری کننده از رشد باکتری بـه خمیر نـان افـزوده شده باشد. در این مـورد هم می‌توانیم از ازن استفاده کنیم بـدون اینکه بعـد از پختـه‌شدن اثـری از هیـچ مـاده شیمیـایی در نــان مانده‌باشد. به عـلاوه ازن با دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگـی سبب کاهش آلودگـی در محیــط و زمان ماندگاری آرد و نـان می‌شود.

گاز ازن عمل ورآمدن آرد را تسریـع می‌کند و با اکسیداسیون گروه‌های سولفیدریل پروتئین آرد به شکل موثـری کیفیت آرد را بهبود می‌بخشد و با این عمل سبب ایجاد حجم در نان و کیک می‌گردد.

 

مزایای استفاده ازازن ژنراتور در آرد و نان:

  • کاهش محیط رشد میکروارگانیزم‌های فاسد کننده آرد

  • افزایش زمان ماندگاری محصول

  • جلوگیری از رشد کپک

  • تسریع عمل رسیدن آرد

  • افزایش کیفیت آرد

  • عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر

  • افزایش اطمینان در تولید محصولات سالم، ایمن و بی‌خطر

 

استفاده از  ازن ژنراتور در استخر

اصلـی‌ترین عامل آلودگی موجود در استخـرهـا فرد شناگـر است که با رها‌کردن آلاینده‌هایی نظیر ادرار، عرق، آب دهــــان، چربی و مواد‌آرایـشی و بهداشتی از جمله صابون، دئـودورانت و اسپری مو؛ مـواد‌شیمیایـی را وارد استخـر می‌نماید.

ازن بر خلاف کلر، ترکیبات فـــــرعی مضـر و ســـرطانزا مـانند تری‌هــالومتـان‌ها را تولید نمی‌کند. گـاز ازن در طول فرایند ازناسیون، روغن‌ها، چربـی‌ها، کلیه ناخالصی‌هــای آلی و غیر‌آلی و دیگر محتویــات آب استخر‌های شنا و اسپاها(SPA) رابه عناصر ساده تر مانند نیتروژن و آب تبدیل می‌کند.

در حــــال حاضر پالایش آب استخـر‌ها با گاز ازن مطمئن‌تـرین و مـــوثرتـرین سیستم ضد‌عفونی کننده در جهان می باشد.

براساس تحقیقـات انجام شده در امریــکا، صدها بیماری مختلف توسط آب منتقــل می‌شود. در جدیدترین قوانینی که توسط مرکــز کنتـرل بیمـاری‌ها در کانـادا منتشر شده‌است، استخرهـا ملزم به استفاده از ازن برای تضمین ضد‌عفونی آب خود هستند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، اگر کودکان ۱۰ساله به‌طور میانگین ۱/۸ ساعت در هفته را در محیط‌های کلردار استخر‌های شنا قرار بگیرند مبتلا‌به مشکلات ریـوی خواهند‌شـد. همچنین در افراد بزرگسال سیگاری نیز این موضوع صادق است. ازن حل شده در آب، چشم شمــا را نمی‌سوزاند، پــوست و بینی شمــا را تحریـک نـکرده و سبب خشکـی پـوست نمی‌شود.

ازن هیچکدام از طعم‌های نامطلوب مواد شیمیـایـی و بوی بد بجـا نمی‌گذارد و تغییری در pH ایجاد نمی‌کند. ازن، آهن و منگنز و سایر فلزات سنگیـن را اکسیـد می‌کنـد و سولفیـد را به انـواع مواد غیــر محلـول تبدیل می‌کند که بوسیله فیلتراسیـون حذف می شوند. فیلتراسیـون خوب در زدودن مقادیـر زیاد اکسید‌هــای معـدنی بسیـــار مهـم است.

ازن به ایــن دلیل که چرک و روغـــن‌ها و دیگر مـــواد را بسیار سریعتــر‌از سیستم‌هـای کلـر اکسید می‌کند از کنـد شدن سیستــم چرخشــی و تعویـض پی در پی فیلتــر جـلوگیری می کنـد و درصورت داشتن فیلتـر کربــن اکتیـو، ازن بـا اکسیــد کردن مــواد و میـکروارگانیسـم‌هـای جذب شـده روی این فیلتــر‌ها، عمــر مفیــد این فیلتـــر‌ها را افـزایش مـی‌دهـد.

در حالیـکه در سیستــم‌هـای کـلـر تعویض فیلتر سریعتـر و سیستـم چرخشـی کند‌تر و استخـر در حقیقـــت کثیــف‌تر به نظـر می‌رسد. ازن همچنین به عنوان یک مـیــکروفـلـوکـــولاسیـون، رانـــدمان تصفیه استخـر را افــزایش می‌دهد که نتیجه آن آبی پاکتر، صافتر و شفاف‌تر است.

مزایای استفاده از  ازن ژنراتور در استخر

  • افزایش شفافیت و کیفیت آب استخـر به دلیل اکسید‌کـردن مولکول‌های آلی موجود در آن

  • حذف بو و رنگ آب

  • حذف و بی اثر‌کردن کلیه میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر کلر

  • عدم تولید ترکیبات سراطان‌زا(برخلاف کلر)

  • زدودن یون‌های آهن و منگنز محلول

  • اکسیداسیون مواد معدنی مانند سیانیدها، سولفیدها و نیتریت‌ها

  • عدم ایجاد مشکلات مربوط به کلر از جمله سوزش چشم، خشکی‌پوست و ایجاد لک پوستی

  • حذف بوی ناخوشایند کلر / کلرآمین

  • عدم تغییر pH آب و در نتیجه عدم نیاز به استفاده از مواد‌شیمیایی تنظیم‌کننده  pH

  • بهبود قابلیت فیلتر و انعقاد به دلیل خاصیت میکروفلوکولاسیونی ازن

  • نابودی ارگانیسم‌ها از جمله فنل، آفت کش‌ها، علف کش و پلی کلروها

  • سرعت بالا در ضد‌عفونی آب ( ۳۰۰۰ برابر سریعتر از کلر در از بین بردن باکتری ها)

  • حذف هزینه‌های حمل و نقل و نگهداری مواد‌شیمیایی

  • افزایش عمر مفید فیلترهای مورد استفاده

  • کنترل رشد جلبک‌ها بر دیواره‌ها و کف استخرها

استفاده از ازن سازدر کشتارگاه دام و طیور:

گوشت از جمله مواد غذایی است که قابلیت آلودگی آن بسیار زیاد است. سطح خارجی گوشت به دلیل وجود پاتوژن‌های منتشر شونده توسط هوا به محض ذبح حیوان و انجام مراحل فراوری گوشت آلوده می شود.

سازمان غذایی دارویی اروپا (ADEC) و سازمان غدا و دارو آمریکا (FDA) کاربرد ازن را در پروسه تولید و بسته بندی و حمل و نقل انواع مواد غذایی از جمله میوه، سبزی، گوشت قرمز، مرغ، ماهی و… را تصویب نمودند. شستشو و ضدعفونی لاشـه‌های گـاو، گـوسفنـد و… با آب محتـوی اکسیژن فعال، سبب کاهش میکروب‌های روی سطح پوست می‌شود همچنین شستشوی تیغــه چاقوهای برش دهنده گوشت با آب محتوی ازن، از نشر آلودگی‌های میکروبی در قطعات و برشهای گوشت جلوگیری می‌کند.

همچنین استفاده از ازن در صنایع غذایی و آب های آشامیدنی، به تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (معاونت غذا و دارو) رسیده است. ابزار و ادوات مورد استفاده در کشتارگاه‌ها و کارخانجات فراوری مواد پروتئینی و یا کامیون‌های حامل گوشت و فراورده‌های گوشتی را می‌توان با آب ازن دار تولیدی توسط ازن ژنراتور کشتارگاه شسته و کاملا ضد عفونی کرد.

به جهت ارتقای کیفیت محصول درکشورهای توسعه یافته گوشت دام، طیور و آبزیان با آب ازن دار شسته می‌شود.

کاربردهای ازون ژنراتور کشتارگاه:

از آب ازن دار تولید شده به وسیلهازن ژنراتور کشتارگاه می‌توان به منظور شستشو و ضد عفونی کردن کلیه ابزارآلات، لوازم و سطوح کار و همچنین ضد عفونی کف و دیوارهای سالن‌های تولید استفاده کرد. این کار باعث ارتقای سطح بهداشت در محصول شده و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد. همچنین ضدعفونی کردن لاشه‌های گوشت و ضایعات کشتارگاهی و گنداب ناشی از ذبح قبل از تخلیه به فاضلاب امکان پذیر شده و در نتیجه بطور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می‌یابد

بـوزدایی در کشتارگاه‌ها مساله‌ای مهم و قابل تامل است. اکسیداسیون با ازن یکی از راه‌های مدرن کنترل بو می‌باشد. اکسیژن فعال ساختمان مولکول های بوزا را تخریب کرده و این امر موجب می شود تا کارگرها از محیط کار بهتر و مناسب تری برخوردار شوند که در نتیجه توان تولید افزایش یافته و میانگین سود روزانه بیشتر می‌گردد.

تزریق اکسیژن فعال به وسیله ازن ژنراتور کشتارگاه ، برای بوزدایی در هوا سبب۲۰-۱۵% کاهش نیاز تهویه هوا و صرفه جویی در هزینه گرمایش تا ۳۰% و همچنین سبب کاهش بو در محوطه اطراف کشتارگاه می‌شود.

کاربرد ازن در یخچال های صنعتی و کامیونت‌های یخچال دار:

ضدعفونی کردن محیط و هوای داخل یخچال های صنعتی و کامیونت های یخچال دار از طریق دستگاه های ازن ژنراتور پیشنهادی موثر برای تولید کنندگان فراورده های گوشتی است. این دستگاه ها کاملا اتوماتیک بوده و با از بین بردن کلیه میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و کپک ها، هوای داخل یخچال را استریل می نماید و علاوه بر از بین بردن بوهای نامطبوع با کنترل میزان آلودگی محیط، طول عمر و تاریخ انقضا مواد غذایی را بیشتر نموده و برای مدت بیشتری آن ها را تازه نگه می دارد.

در حال حاضر کارخانجات فراورده های گوشتی اروپا در یخچال های خود از دستگاه های ازن ژنراتور استفاده می نماید. همچنین از آب حاوی ازن می توان برای تولید یخ ازن دار استفاده کرد. در برخی فروشگاه ها آبزیان را بر روی یخ ازن دار عرضه می کنند.

استفاده از یخ ازن دار  هنگام حمل و نقل ماهی تازه باعث عدم تکثیر باکتری های مضر و عوامل فساد می شود که این منجر به افزایش تاریخ انقضا و تازگی و جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند این محصولات می گردد. همچنین یخ ازن دار برای تازه نگه داشتن آبزیان در هنگام توقف لنچ های صیادی در دریا بسیار موثر است.

کاربرد ازن در رستوران ها

در بیمارستان، هتل، رستوران اماکن عمومی به علت وسعت مواردی که نیاز به ضدعفونی، بوبری و سفیدکنندگی دارند. ازن ژنراتور بیمارستان می‌تواند کاربرد وسیعی داشته‌باشد.

ازن به صورت گاز و همچنین به صورت حل شده در آب کاربرد فراوانی در ضدعفونی هوا و تجهیزات اماکن عمومی مختلف دارد و به دلیل اینکه ازن دارای نیمه عمر کوتاهی است – به این معنی که پس از حدود ۲۰ دقیقه به اکسیژن تبدیل می شود – پس از انجام استریل و ضدعفونی هیچگونه اثری از خود بر جای نمی گذارد.

کاربرد ازن ژنراتور در بیمارستان و هتل:

  • بوبر قوی برای آماده سازی اتاق‌ها پس از تخلیه و استفاده مجدد ( ازن تولیدی ازازن ژنراتور می‌تواند بوی موجود در اتاق‌ها را بصورت سریع و موثر ازبین برده و همزمان تمام محیط اتاق را ضدعفونی کند و پس از ۲۰ دقیقه هیچگونه اثری از آن باقی نماند)

  • بوبری و ضدعفونی هوا و سطوح داخلی حمام و توالت‌ها توسط ازن ژنراتور

  • کاربرد راحت و آسان ازن برای شستشو و ضدعفونی کف و دیواره سالن‌ها و تمامی لوازم فلزی، چوبی و پلاستیکی

  • رنگ بری و ضدعفونی ملحفه و حوله با کمترین هزینه و موثرتر از هر ماده سفید کننده و ضدعفونی کننده دیگر

 

کاربرد ازن در رستوران ها:

  • شستشو و ضدعفونی ظروف

  • شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات

  • شستشو و ضدعفونی سطوح کف و دیواره سالن‌ها، میز و صندلی ها و کلیه لوازمی که نیاز به پاکیزگی دارند

  • ضدعفونی هوای سالن‌ها و آشپزخانه

  • بوبری هوای داخل آشپزخانه‌ها

  • برای استفاده در انبار مواد غذایی به منظور جلوگیری از فساد انواع مواد غذایی و همچنین طولانی کردن زمان نگهداری انواع گوشت گوساله، گوسفند، مرغ، ماهی، میگو و غیره.

  • جلوگیری از رشد کپک در نگهداری سیب زمینی و سبزیجات

 

استفاده از ازن ساز در برج خنک کننده

در تمام برج‌های خنک‌کننده سه فاکتور باید به طور جدی مورد پایش قرار گیرند که شامل خوردگی لوله‌ها و واحدهای تبادل گرما، رسوب های جدار داخلی لوله‌ها و ضریب تبادل حرارتی، رشد میکروبیولوژی (باکتری، جلبک و خزه‌ها به طور همزمان) می‌باشد.

این مهم در حال حاضر توسط مواد شیمیایی انجام می‌شود حال با ظهور تکنولوژی ازن ژنراتور در برج خنک‌کننده‌، هر سه مورد فوق با مزایای بیشتری حاصل شده است. همچنین ازن به عنـوان یک ابزار ارزشمند برای تصفیه آب سیستـم‌های خنک کننده صنعتـی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگامی که این سیستم به درستی اجرا گردد، می‌تـوان انتظار بهبـود عملکرد بهره برداری ناشی از افزایش انتقال حرارت را داشت. مزایای دیگر عبـارتنـد از : بهبـــود تاثیر زیست محیطــی با کاهش مصرف مــواد شیمیایـی و هم‌چنیـن کاهش کلی هزینه‌های مصرف مواد شیمیایی در زمان بهــره‌برداری.

شرکت فنــون آردا سبــز به عنــوان شرکتی پیشرو در صنعـت، ازن را که یک سیستم با پتانسیـل اکسیداسیون – احیا چشمگیر با قابلیت اطمینان بالا و سازگـار با محیط زیست می‌باشد را جهت تصفیه آب سیستـم‌های خنک کننده صنعتـی، پیشنهاد می‌دهد.

مزایای استفاده از ازن ژنراتور در برج خنک کننده:

  • عدم نیاز به مواد شیمیایی (به جز جهت تنظیم ( pH)

  • سرعت ۳۰۰۰ برابر ضدعفونی نسبت به کلر و ۲۰۰ برابر قوی‌تر از کلر

  • عدم نیاز به تخلیه و نگهداری از مواد شیمیایی با به کارگیری ازن ژنراتور

  • کاهش خرابی‌های کندانسور

  • حذف کدورت، بو و رنگ در آب برج های خنک کننده

  • کاهش فوق العاده تجمیع رسوب و پوسته پوسته شدن آن در لوله ها و مبدل های حرارتی

  • حذف باکتری ها در هوای مجاور برج های خنک کننده ( هوای ناشی از Drift Air)

  • کاهش میزان مصرف آب توسط برج خنک کننده بخاطر افزایش دفعات چرخش آب (سیرکولاسیون) تا حدود ۵ بار بیشتر

  • کاهش مصرف انرژی توسط کمپرسورها با افزایش بهره‌وری انتقال حرارت

  • افزایش ضریب انتقال حرارت در لوله های کندانسر به دلیل کاهش تشکیل رسوب

  • حذف رسوب مربوط به ذرات معلق در لوله چگالنده (کندانسر)

  • سازگار با محیط زیست

  • کاهش زمان مورد نیاز برای تشکیل فلوک و لخته سازی و بهبود فیلتراسیون

  • کاهش میزان خوردگی فلزات و سایر تجهیزات برج‌های خنک کننده از جمله مبدلهای حرارتی مس

  • کاهش لجن حاصل از Back Wash فیلترها

کاربرد ازن ساز در آب آشامیدنی

در ایـالات متحــده بیش از ۲۸۰ تاسیســات تصفیـــه آب وجـــود دارد که از ازن در فرآیندهای خود استفاده می‌کنند. استفـــاده از ازن برای ضدعفــونی آب آشامیدنی باعث از بیـــن رفتـــن میکروارگانیسـم های بیماری زا مانند ویروس ها، باکتری ها و انگل‌ها می‌گردد و یا باعث غیــر فعـــال شدن آن‌ها می‌شود و همچنیــن آلودگی های معدنی موجود در سیستم های آب را با هر منشا آلودگی حذف می‌کند.

تصفیه با ازن هم چنین ترکیبات آلی طبیعی مانند اسید هیومیک و جلبک را کاهش می‌دهد. آب سطـحـــی از جمله دریاچـــه ها و رودخانه‌ها، به طـــور کلی حاوی مقدار بالاتـری از میکروارگانیسم‌ها می‌باشند. بنابراین آن ها بیشتر مستعد ابتلا به آلودگی نسبت بـه آب‌های زیر زمینی هستند که نیازبه مراحل مختلف تصفیه از جمله گندزدایی نیز دارند.

شرکت فنـــون آردا سبـــز به عنوان شرکتی پیشرو در صنعـــت، گنــدزدایی آب بوسیله ازن را که موثـر در کاهش ریسک آلودگی آب و مطابق با مقررات آب آشامیدنی در سراسر جهان می‌باشد را پیشنهاد می‌کند.

 

مزایای استفاده از ازن در آب آشامیدنی:

  • کاهش استفاده از مواد شیمیایی و عدم تولید ماده خطرناک برای سلامتی انسان و محیط زیست

  • مصرف مقدار کمتر و زمان واکنش کمتر نسبت به مواد شیمیایی مانند کلر

  • کاهش مصرف انرژی

  • حذف بو و رنگ ها

  • حفظ طعم و بوی طبیعی آب

  • ضدعفونی کلی، از جمله کشتن میکروارگانیسم هایی مانند ژیاریا لامبلیا

  • غیر فعال کردن ویروس‌ها و حذف کریپتوسپوریدیم و سایر آلاینده ها

  • عدم تشکیل فرمول های هالوفرم

  • بهبود فرآیند انعقاد و لخته سازی

  • اکسید کننده قوی جهت حذف آهن، منگنز ، هیدروژن سولفوره یا سایر ترکیبات گوگردی

  • تجزیه آفتکش ها، باقی مانده مواد دارویی و سایر آلودگی های احتمالی

کاربرد ازن ژنراتور دامداری

فضای محیط دامداری‌ها همواره تحت تاثیر گازهای ناشی از فضولات دام مانند آمونیاک، اسید سولفوریک، اسید کربنیک، گاز متان و… می‌باشد که بار آلودگی زیادی چه از نظر عفونی و چه از نظر بو و جذب حشرات و بیماری‌های ناشی از این آلودگی برای دام و کارکنان در آن محیط دارد.

گاز ازن تولیدی ازن ژنراتور دامداری به سادگی همه این بار آلودگی را اکسید نموده و بوهای مضر را از بین برده که علاوه بر افزایش سلامتی دام‌ها و همچنین کارکنان موجب کاهش جذب حشرات مثل مگس و سوسک به این محیط می‌شود. بنابراین باعث افزایش قابل ملاحظه تبدیل علوفه به گوشت و بهتر شدن ضریب تبدیل مواد غذایی شده و در نتیجه سودآوری را افزایش می دهد.

با ازن زنی آب مصرفی دام توسط ازن ژنراتور دامداری می‌توان میزان بهره‌وری دامداری را افزایش داد چرا که ازن از انتقال باکتری‌هایی همانند سالمونلا و اشرشیاکلی از طریق آب مصرفی جلوگیری کرده و موجب کاهش اسهال و انتقال آن به گوساله‌های دیگر خواهد شد.

همچنین می توان از آب ازن دار شده ای که در جهت شستشوی دستگاه‌های شیر دوش استفاده می‌شود برای مصرف شرب گوساله ها نیز استفاده کرد. استفاده از ازن ژنراتور دامداری موجب کاهش چشمگیری مقدار استفاده از سود و اسید در دامداری می‌شود که علاوه بر حفظ محیط زیست باعث جلوگیری از خوردگی درتاسیسات و دستگاه‌های شیر دوش خواهد شد.

دستگاه ازن ژنراتور دامداری، ازن را به صورت مداوم با غلظت بالا در آب تزریق کرده و آبی با خاصیت استریل کنندگی بالا تولید می‌کند که می تواند باعث از بین رفتن باکتری‌ها، قارچ‌ها، بیوفیلم‌ها، کاهش قابل توجهی در مصرف آب، حذف کلیه محلول های شیمیایی خاص اعم از پریسیدین، کلر، آب اکسیژنه و … شود.

کنترل اتوماتیک و ثابت ماندن قدرت ضدعفونی کنندگی در طول شستشو، تولید و بهره وری در محل و عدم نیاز به خرید و نگهداری مواد از دیگر مزایای استفاده از ازن می‌باشد. این‌ها تنها بخشی از محاسن استفاده از ازن در این صنعت است.

مزایای ازن ژنراتور دامداری:

  • استفاده از آب ازن دار بجای آب داغ در شستشو و CIP دستگاه شیر دوش، لوله ها و مخازن

  • ضدعفونی آب آشامیدنی مصرفی دامداری

  • ضدعفونی و تصفیه هوای سالن شیردوشی، زایشگاه دامداری

  • استفاده از ازن در مه پاش ها برای استریل هوا و دور کردن حشرات از محیط استراحت دام و سالن شیر دوشی

  • استفاده از آب ازن دار برای کاهش بار میکروبی درکود بستر

 

آب آشامیدنی ازن دار شده توسط ازن ژنراتور

آب ازن دار باعث افـزایش سطـح تـولیـد در دامپـروری‌ها می‌شود، در‌نتیجه با استفاده از این تکنولوژی، منافع مالی آن، در سود‌نهایی دیده خواهد‌ شد. اگر حیـوانات شمـا از رشد کم، تولید مثل پائین، بیمـاری مداوم رنـج می‌برند و تولیـد شیـر آنهـا کـم می‌باشد، می‌تواند دلیـل آن آب باشد.

گاهـی کیفیـت پائیـن آب می‌تواند سبب بروز یـا تشدید ایـن مشکلات شود. اگر گاوها طعـم و مـزه آب را دوسـت نداشته‌باشند به انـداره کافـی آب نمـی‌نوشند در نتیجه تولید شیـر آنـها کم ‌می‌شود. انــواع آلودگـی‌های موجـود در آب می‌توانـدباعث تغـییــر طعـم و مـزه آب گردد. ازن مـوجـود در آب  آشـامیدنی می‌تواند مواد و آلاینده‌ها را اکسید کرده و در‌نتیجه باعـث حذف آلاینده‌هـا از آب گردد.

حیـوانات اهلـی در مورد آبی که مـی‌نوشند حسـاس هستند. حذف مـزه‌های نـاخوشایند و افـزایـش رایحه در آب آشامیدنی مصـرف شده توسط گاو شیـری می‌تواند باعث افزایش تولید شیر گردد.

پیشگیری از ورم پستان

کاهش استرس و کنترل بیماری‌های عفونی نه تنها می‌تواند به کاهش اثرات محیطی کمک کند، بلکه ممـکن است منجر‌به تولیـد سطوح بالاتر شیر گردد. روش شیر دوشی، به خصوص آماده سازی پستان می‌تواند مقدار ورم پستان محیطی را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش باکتری باعث پیشگیری از ورم پستان درنتیجه تولید شیـر با کیفیت بالا می‌گردد. استفاده از آب ازن‌دار برای شستن پستان در سالن شیردوشی و شستن کف‌سالن‌ها به‌عنوان جایگزین مواد ضدعفونی دیگر، باعث کاهش باکتری‌ها می‌گردد. همچنین افزودن گاز ازن به انبارکاه، جو و شستشوی کف و غیره نیز یک حمله مستمری علیه باکتری‌ها را فراهم می‌کند.

ازن به عنوان یک ضدعفونی کننده

تولید شیــر با کیفیت خــوب شروع می‌شود امــا شیــوه‌های غیـر‌بهداشتی، کثیـف بودن گـاو و تجهیـزات می‌تواند منجر به نفـوذ باکتریهـا به مراحل بالاتـر‌(مخزن نگهداری شـیر فله) گردد. جایگزینی مواد پاک‌کننده با مواد مناسب برای محیط زیست شرایط مطلوب‌تری را برای صنایع‌غذایی و لبنـی بوجود می‌آورد.

ازن یک عامل اکسید کننده قوی است که به شدت باکتریها، پاتوژنها و ویروسها را از بین می‌برد. برای جلوگیری از بروز مشکلات و بیمـاری‌ها؛ پستــان و عقـب پاهـا باید قبل از شیر دوشی با آب ازن دارشسته شود. همچنیـن برای شستشوی تمـام تجهیـزات شیردوشی مطابق با اصول بهداشتی از آب ازن داراستفاده می‌شود که باعث کاهش آلودگی شیر می‌گردد.

مورد دیگری که می‌توان از آب ازن‌داراستفاده کرد شستشوی وسایل مربوط به خوراک گاو‌ها به‌طور مرتب با آب ازن‌دارمی‌باشد که باعث کشته شدن قارچ‌ها، کپک‌ها و باکتری‌ها می‌گردد.

ازن در هوا

ازن را می‌توان در مقیاس بسیار کم به هوای درون انبار‌ها اضافه کرد که این عمل نتایج خوبی خواهد‌داشت:

  • باعث از بین رفتن بوی کود در انبار‌ها می‌‌شود.

  • باعث نابودی سالمونلا و بسیاری از باکتری‌ها می‌شود.

  • باعث از بین رفتن مگس ها و باکتری‌ها شده و در نتیجه بیماری کاهش یافته و میــزان مرگ و میـر کاهش می‌یابد.

آب ازن زده

باکتریهای موجـود در آب آشامیدنی می‌تواند منجر به بیماری گردد. در سطـح بالا حتـی باکتـری‌ها هـم می‌توانند بـرای گـاو استـرس داشته‌باشند که بر روی تـولید شیـر اثرات منـفـی می‌گـذارد. همچنیــن ضـدعفـونـی آب آشـامیـدنـی با ازن در گــاوداری‌ها باعث کاهش مرگ و میـر می‌گردد.

استفاده از ازن ژنراتور در سردخانه:

نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی و کشاورزی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در جهان می‌باشد. یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی، فساد آن‌هاست که عمدتاً به دلیل آلودگی از طریق میکروارگانیزم‌ها می‌باشد.

با استفاده از ازن ژنراتور سردخانه‌ها، می‌توان نسبت به استریل کردن و ضد عفونی کردن سالن‌های سردخانه اقدام کرد که افزون بر ماندگاری بیشتر محصولات، باعث کاهش بار میکروبی و حفظ طعم و مزه محصولات غذایی گردد. همچنین گاز ازن در سردخانه‌های نگهداری میوه موجب بلوکه شدن گاز اتیلن شده و مانع از رسیده شدن زود هنگام میوه می‌گردد.

اتیلن گـازی است که از محصـولات انبـــار شده که در حال رسیدن هستنـد متصاعـد می‌شود. اتیلن فــراینـد رسیدن میــوه‌ها را تسریــع و عمــر نگهداری آنهـا را کاهــش می دهد. سالهاست که از توانایی اکسیژن فعال برای جلـوگیری از رسیدن مـوز در زمانحمل و نقل آن استفاده می‌شود آمار نشان دهنده این است که با استفاده از ازن ژنراتور سردخانه می‌توان ضایعات در بخش سردخانه‌های میوه را تا حد مطلوبی کاهش داد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که تــزریق مداوم یا منقطــع ازن به‌وسیله ازن ژنراتور در انبار مرکبات و سردخانه‌ها، از رشد کپک‌های سبـز‌آبی جلوگیری می‌کند و رشد عوامل قارچی که میوه‌ها از قبل به آنها آلوده بودند و خسارات ناشـی از آنها را به شدت کاهــش می‌دهد.

به نظر مـی‌رسد که در کشور‌ما اکثر میــوه‌هـای انبــار شده دارای آلودگی قارچی و کپک هستند و این مسئله بخصوص در صادرات میوه مشکل آفرین است. استفاده از ازن ژنراتور به منظــور مبارزه با کپک و عوامل قـارچــی در سردخانه‌هـا بسیار ضروری است.

روش های متنوع کاربرد ازن:

  • ازن به سهولت می تواند در داخل سردخانه ها تولید و توزیع گردد

  • در حمل و نقل، نگهداری و عرضه ماهی و غذاهای دریایی به منظور حفظ تازگی محصول از یخ ازن‌دار استفاده می شود که موجب می‌شود محصول مدت زمان بیشتری سالم و تازه بماند

  • به منظور حذف باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و افزایش ماندگاری گوشت، مرغ، میوه و سبزیجات می‌توان از شستشو با ازن محلول در آب بهره برد

  • در یخچال‌های صنعتی و کامیونت های یخچال‌دار فراورده های گوشتی از گاز ازن به منظور مهار کردن رشد میکروبی و افزایش ماندگاری استفاده می شود

  • در بسته بندی محصولات استفاده از مقدار کمی گاز ازن می تواند موجب اطمینان از سالم ماندن محصول تا زمان تحویل به مشتری گردد

مزایای استفاده ازازن ژنراتور سردخانه:

  • کاهش میکروارگانیزم های فاسد کننده مواد غذایی

  • بهبود ماندگاری محصول در سردخانه

  • به حداقل رساندن رشد پاتوژن‌ها با مهار میکروبیولوژیکی از طریق هوا

  • استفاده از سطح پایین ازن به‌منظور ضدعفونی مداوم محیط سردخانه

  • استفاده از مقادیر بالای ازن به‌منظور ضدعفونی کردن کامل محیط (در زمان خالی بودن)

  • بهداشت قارچی و میکروبی

  • جلوگیری از رشد کپک

  • فراهم کردن سردخانه ای بدون بو و حذف اتیلن

استفاده از ازن ژنراتور در پرورش طیور

امروزه در حوزه صنایع غذایی استفاده از ازن بسیار متداول است. به عنوان نمونه به کاربرد ازن ژنراتور مرغداری در صنعت پرورش طیور می توان اشاره کرد. با تزریق دوز کمی از ازن در محیط مرغداری مشاهده می شود که از رشد باکتری ها جلوگیری شده و ترکیبات گازی مضر که توسط فضولات طیور در محیط ایجاد می شود به شدت کاهش می یابد.

همچنین این باور وجود دارد که حیوانات با بهره گیری از خوراک بهتر، سالم تر بوده و کمتر احتمال دارد که دچار بیماری شوند. بنابراین دارو و واکسن کمتری در تولید مورد نیاز می باشد که این خود به معنی سلامتی بیشتر محصول برای مصرف کننده است. در صنعت طیور از ازن ژنراتور مرغداری برای تصفیه آب و هوای محیط انبارش، جوجه ریزی و پرورش پرندگان استفاده می شود.

آب آشامیدنی یک نیاز مهم در رژیم غذایی پرندگان است چراکه در شرایط عادی پرندگان حدود دوبرابر وزن غذای خود آب مصرف می کنند. این موضوع لزوم توجه به سلامتی آب آشامیدنی در محیط مرغداری را دوچندان می کند.

 

ضد‌عفونی آب توسط ازن ژنراتور

بیشتر منابع آب دارای میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند که این امر موجب بیماری و کاهش رانـدمان تبدیل غذا به گوشت می‌شود. استفاده از اکسیـژن فعــال برای ضد‌عفونی آب آشـامیدنی، سبب از بین رفتن میکروبها و انگلهـای موجود در آب می‌شود و ایـن امـر سبب افـزایش رشد طیـور و کاهش بیماریهـای ناشی از آب و مرگ و میـر در مرغداریها می‌گردد.

بوزدایی با دستگاه های ازن ژنراتور

اکسیژن فعـال تزریقی با جریان هـوای طبیعی محیط، ساختمان مولکولهای بو‌زا را نیز تخریب می کند و این امر سبب می‌شود تا کارگر‌ها از محیط کار بهتر و طیور نیز از شرایط زیستی مناسب‌تری برخوردار‌شوند که در نتیجه آن توان رشد افزایش می‌یابد و میانگین سود روزانه بیشتر می‌گردد.

تزریق اکسیـژن فعـال برای بـوزدایی در هوا سبب ۱۵تا ۲۰ درصد تقلیـل نیاز به تهویه هوا و صرفه‌جویی در هزینه گرمایش تا ۳۰ درصـد و همچنیـن سبب کاهش بو در محوطه اطراف مرغداری می‌شود.

ضد‌عفونی خوراک دام با اکسیـژن فعـال خوراک‌ طیـور ضد‌عفونی می‌شود و از رشد کپـک‌ها جلـوگیری‌شده و اکسیـژن فعـال بر روی ویروسها، سموم قارچی نیز عمـل می‌کند از جمله افلاتوکسین موجود در خوراک را از بین می‌رود، در نتیجه میزان تغذیه طیور بیشتر و محصول ایمن‌تری تولید می‌شود.

کاهش بیماری‌های طیور

استفاده از اکسیـژن فعــال برای از بین بردن پاتـوژن‌ها در صنـایع طیور از جمله فرآیندهـای تخم گذاری، جوجه کشـی، پرورش اقلام گوشتـی و تخــم گذار و کشتارگاهـی آزمایش شده‌است. تحقیقات نشان می‌دهند که اکسیژن فعال، باکتریها، ویروسها، قارجها، کپکها و… محیط را از بین‌می‌برد.

این امر سبب کاهش بیماری و مرگ و میر در جوجه‌های چند روزه و … می‌شود و حتی استفاده از آن در چندین سال پی در پی سبب کاهش بیماری های طیور و حتی حذف برخی از آنها شده‌است. ضد‌عفونی کنندگی اکسیژن فعال بسیار موثـر و کاملاً طبیعی است به‌گونه ای که بعد از ضد عفونی، اکسیـژن فعـال تبدیل به اکسیـژن معمولـی می‌شود.

به همین علت می‌توان به‌صورت شبـانـه روزی از آن استفاده‌نمود و به همیـن خاطر آن را ضد عفونی کننده ۲۴ ساعته می‌نامند. استفاده از اکسیـژن فعال سبب تولید طیور سالم‌تر، چاق تـر و کاهـش مرگ و میر در آن ها می‌گردد.

ضدعفونی تخم مرغ

با استفاده از اکسیـژن فعال، سالمـونلا بر روی پوسته تخم مرغ از بین می‌رود. کاهش سالمونلا بوسیله اکسیـژن فعـال در آزمایشات کنترل کیفی روزانه نشان داده شده‌است همچنین مقدار آمونیاک تا بالای ۶۰% کاهش و نیز تولید تخم مرغ و کیفیت آن افزایش یافته‌است.

مزایای استفاده از ازن ژنراتور در پرورش طیور:

  • افزایش تعداد و اندازه طیور و سلامت طیور با از بین بردن باکتری و جلوگیری از انتشار عفونت و ویروس در محیط
  • افزایش سرعت وزن گیری مرغ ها در سیکل رشد تا ۱۸% بیشتر از حالت عادی
  • افزایش اکسیژن محلول در آب و در نتیجه افزایش تحمل بدن مرغ در برابر حرارت
  • کاهش بیماری و مرگ و میر
  • کاهش هزینه های مربوط به واکسیناسیون و مصرف دارو
  • افزایش راندمان تبدیل غذا به گوشت
  • افزایش ایمنی در محصولات تولیدی نظیر تخم مرغ
  • کاهش هزینه‌های گرمایش
  • کاهش بوهای نامطلوب و نیاز به تهویه هوا و تخریب گاز آمونیاک، متان، دی اکسید کربن و سایر ترکیبات گازی مضر در مرغداری در نتیجه فراهم آوردن محیطی سالم برای مرغ ها و کارکنان
  • عدم نیاز به به دوره خواب در صورت استفاده از ازن برخلاف استفاده از فرمالین
  • تخریب سریع همه میکروارگانیسم‌های  بیماری زا

 

کاربرد ازن ژنراتور در تصفیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی:

با گسترش شهرها و افزایش جمعیت آن‌ها از یک سو و گسترش صنایع و کارخانه‌جات از سوی دیگر مساله آلودگی محیط‌زیست به خاطر تولید روزافزون فاضلاب‌ها معضلی بزرگ برای جوامع است. به‌عنوان مثال مساله تخلیه فاضلاب‌های صنعتی به خاطر مشکلات بهداشتی یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران صنایع می‌باشد.

ازن ژنراتور تصفیه فاضلاب با قابلیت‌های منحصر به‌فرد خود می‌تواند در مراحل مختلف تصفیه فاضلاب‌ها (از پیش‌تصفیه تا هوادهی و تصفیه بیولوژیک) نقش مهمی داشته باشد. کاربرد ازن ژنراتور تصفیه فاضلاب در تصفیه آب‌های آشامیدنی و فاضلاب‌های مختلف صنعتی و شهری در دنیا رو به گسترش است.

ازناسیون توانسته است در موارد بسیاری مانند ضدعفونی کردن و اکسیداسیون ترکیبات آلی جایگزین فرآیندهای تصفیه متعارف شود. این فرآیند جدید در موارد مختلف دیگری همانند حذف ذرات معلق نیز راندمان روش‌های قدیمی تصفیه را افزایش داده‌است. علاوه بر این جایگزین نمودن روش‌های قدیمی با تکنولوژی نوین ازن زنی نتایج مطلوبی را به بار آورده است.

عدم توانایی کلر در حذف کامل آلودگی های میکروبی و همچنین تغییر در کیفیت آب و تولید ترکیباتی مانند تری هالومتان‌ها (THMS) و اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از استفاده از کلر (غلظت بیشتر از ۱٫۵ میلی گرم درلیتر کلر در منابع آبی باعث مرگ و میر آبزیان مخصوصا ماهی‌ها می‌گردد) سبب گردید تا استفاده از مواد دوستدار محیط زیست (پرتو دهی فرابنفش و گاز ازن تولیدی در ازن ژنراتور تصفیه فاضلاب) بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است، شرکت فنـون آردا سـبــز  سال ۱۳۹۵ در زمینه بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب موفق به دریافت گواهی‌نامه صلاحیت بهره‌برداری و نگهداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از شرکت مهندسی آب . فاضلاب کشور گردید.

گواهی‌نامه صلاحیت بهره‌برداری و نگهداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب - شرکت فنون آردا سبز

 

کاربرد ازن ژنراتور در از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب های صنعتی:

در سال‌های اخیر تلاش‌هـای زیادی برای از بیـن بردن بـوهای مزاحم و ناخوشاینـد در پروسه های مختلف صنعتـی در محیط های مختلف انجام شده است.دراکثرسیستـم‌هایی که تاکنـون برای بـوزدایی استفاده شده است اقدام به استفـاده از بوهای پوششی برای پنهان نمودن بوی نامطلوب انجام گرفته است که این عمـل نه تنهـا بوی نامطلـوب را از بیـن نمی بـرد بلکه حجـم آلاینـده‌هـای بـوزا در محیـط را افزایـش می دهد.

همچنیـن سیستـم‌هـای جذب کننـده بـو نیـز از راندمان‌های پائینـی برخـوردار بـوده و بهـره برداری از آن‌ها نیـز در شرایـطی که از ابتـدا طراحی نشده باشنـد، بسیار مشکل خواهد بود.

در حال حاضـر، به اثبات رسیده است که بـوی هر مولکول به ساختمـان آن مولکـول مربوط می شود لذا با تخریب ساختار مولکول می توان بوی آن را به صورت مـوثـر از بیـن برد . بهترین روش برای شکستن ساختار ملکول، اکسیداسیون با یک ماده اکسید کننده می باشد که خود آلاینـده محیط زیست نباشد.

اکسیــژن فعــال یا ازن قــوی ترین و موثرتـرین از بین برنده و رفـع کننده بوهای نامطبوع مانند گازهای شیمیـایی و آرومـاتیـک‌ها و بـوهای ناشی از حیوانات، کپک و قارچ، دود دخانیات و …. است.

این واقعیــت که گازهای زاید، به‌خصوص گازهای زاید صنعتـی حاوی گـوگـرد، به اکسیژن فعال یا ازن حسـاس هستند و توانایی بالای اکسیداسیــون بوسیـله گاز ازن، سبـب گردیده که ازن به عنوان بهترین بـوزدا در جهان مطرح شود.

در گذشته نبـود اطلاعات کاربردی تکنولوژی ازن ژنراتور و ازن ساز در ایـران و نیز هـزینـه بـالای تـولیـد آن در محیـط باعث عدم استفـاده از آن در بــوزدایـی شده است.

شـرکـت فنون آردا سبز به عنـوان اولیــن سازنده ازن ژنراتـور در ایــران و شرکتی پیشرو در جهـان برای استفاده از سیستــم‌های مـدرن و مقــرون به صرفـه نمــودن آن‌ها بـرای کاربردهـای زیست محیـطی اقدام به اجرای این گونه پـروژه‌ها در ایران نموده است.

 

مزایای ازن ژنراتور تصفیه فاضلاب:

ضدعفونی کنندگی موثر تر از کلر، دی اکسید کلر، کلروآمین‌ها و رادیکال‌های هیدروکسیل

کاهش موثر BOD و COD

کاهش میزان مصرف منعقد کننده ها و افزایش سرعت عمل فیلتراسیون بعد از ازناسیون

کاهش هزینه تاسیسات تصفیه فاضلاب و حذف هزینه مواد شیمایی ضدعفونی کننده

ایجاد پسابی کاملا مناسب جهت تخلیه در محیط زیست و رودخانه ها و دریاچه ها و مناسب جهت آبیاری فضای سبز، کشاورزی و مزرعه های پرورش ماهی

تصفیه تقریبا انواع فاضلاب اعم از صنعتی و خانگی توسط ازناسیون

 

کاربرد ازن ژنراتور در صنعت کاغذ

ازن از لحاظ زیست محیطی، بهتـرین گزینه برای سفیــد کردن خمیــر چوب سخت و نـرم بوده که جایگزین کلر و سایر روش‌های ترکیبی کلر با سایر مواد شیمیایی سفیــد کننده ماننــد دی اکسیــد کلــر، پراکسیــد هیــدروژن و اسید استیک می‌باشد. ازن در خمیـر با غلظت بالا حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد جامدات خشک و یا در خمیر با غلظت متوسط با ۱۰ تا ۱۲ درصــد جامدات خشک استفاده می‌شــود.

در هر مورد، فرآیند مخلـوط کردن گاز با پالپ فاکتور اصلی است. سفید کننده‌های پالپ (به‌جز ازن) بـزرگتـرین منبــع آلودگــی در فاضلاب کارخانجات پالپ می‌باشند که منجربه تولیـد مواد جامد معلق، COD، BOD ، AOX  و سایر ترکیبات سمی خاص می‌شوند.

شرکت فنون آردا سبز به عنوان شرکتی پیشرو در صنعت، به کمک ازن می‌تواند نه تنها برای فرآیند سفیــد کردن بلکه به عنوان یک مرحله تصفیـه و ضدعفونــی پس از تصفیــه متعــارف بیـــولوژیکی یا مکمــل با یک روش تصفیه بیولوژیکی، برای حل مشکلات باقی مانده در تصفیه فاضلاب های معمولی پالپ و کاغذ عمل کند.

 

مزایای استفاده از ازن ژنراتور در زمینه کاغذ و خمیز کاغذ:

  • سرعت عملکرد بالا
  • عاری از مواد خطرناک(سازگار با محیط زیست)
  • ایمنی بالا
  • عملکرد خودکار
  • بهبود کیفیت هوا و محیط کار
  • حذف نارضایتی‌های ناشی از بوی بد

 

استفاده از ازن ژنراتور در صنایع لبنی:

ازن یک ضد عفونی کننده بسیار قوی می‌باشد که در دمای پائین نیز قادر به از بین بردن انواع میکروب‌ها، ‌قارچ‌ها و کپک‌ها می‌باشد. ازن  به‌طور متوسط در دمای معمولی، پس از ۲۰  دقیقه تجزیه شده و به اکسیژن تبدیل می‌گردد و هیچ ماده ماندگار مضر در محیط از خود برجای نمی‌گذارد. نکته مهم در استفاده از ازن ژنراتور در صنایع لبنی این است که ماده اولیه تولید ازن در این دستگاه‌ها تنها اکسیژن هوا می‌باشد و هیچ گونه ماده اولیه دیگری برای تولید آن نیاز نیست. همچنین در صورت استفاده از ازن ژنراتور در صنایع لبنی هزینه تأمین مواد ضد عفونی کننده به طور کامل حذف می‌شود، در نتیجه صرفه اقتصادی زیادی خواهد داشت. ماده جانبی ازن نیز اکسیژن هست، بنابر این از نظر بهداشت و محیط زیست کاملا سازگار برای هر نوع صنعت غذایی است.

 

مزایای کلیدی استفاده از ازن ژنراتور صنایع لبنی:

  • استفاده از آب ازن دار سرد برای انجام مرحله آخر CIP خطوط لوله و مخازن بسیار مناسب است. با توجه به اینکه مرحله آخر عملیات CIP (بعد از شستشو با اسید و سود) توسط آب سرد ازن دار انجام می‌گیرد. استفاده از آب و بخار داغ و مواد ضد عفونی کننده دیگر بطور کامل حذف می شود. این عمل نه تنها صرفه اقتصادی بالائی دارد بلکه به علت خاصیت ضد‌عفونی کنندگی بسیار زیاد ازن، میکروب‌ها و ویروس‌هایی که آب داغ قادر به از بین بردن آن‌ها نیست را به راحتی از بین می‌برد.
  • استفاده از آب ازن دار برای شستشوی بطری‌های دوغ در دستگاه پرکن، که همزمان با شستشو عمل ضدعفونی کردن را نیز انجام می‌دهد.
  • ازن ژنراتور صنایع لبنی در ضدعفونی کردن هوای سالن های تولید و تونل های تولید پنیر UF و همچنین حذف بوی نامطبوع از محیط کار کاربرد موثری دارد. با توجه به اینکه ازن موجود در هوای محیط موجب ضد‌عفونی کردن کامل هوا و همچنین از بین بردن انواع هاگ، قارچ، کپک و مخمر می‌شود و نیز دارای قابلیت بوبری قوی می‌باشد، می‌توان از آن برای ضد عفونی کردن هوای سالن های تولید استفاده نمود. در این مورد باید از لوازم مخصوص اندازه گیری ازن موجود در هوای سالن‌ها (ازن آنالایزر) استفاده کرد.
  • از آب ازن دار در شستشو و ضدعفونی مخازن و ظروف نگهداری و تانکرهای حمل شیر و دیگر لوازم مرتبط و همچنین برای ضدعفونی دیواره ها و کف سالن‌های تولید می‌توان استفاده مؤثر و مطمئن نمود.
  • استفاده از ازن برای ضدعفونی و استریل آب مصرفی در تولید دوغ و محصولات
  • استفاده از ازن در تصفیه فاضلاب کارخانجات لبنی
  • با بکارگیریازن ژنراتور صنایع لبنی و حذف آب و بخار داغ از عملیات CIP و استفاده از ازن به‌جای آن موجب صرفه جوئی اقتصادی در مصرف انرژی می‌گردد.

 

کاربرد ازن ژنراتور در مزارع پرورش ماهی

تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که ازن در سیستم‌های مدار‌بسته پرورش ماهی منجر‌به افزایش تولید و نرخ زنـده مانی می‌شود. در این سیستـم‌ها بار مواد آلی معمولا متمایل به افزایش هستنـد و در تانک‌های ماهی این مسئـله خطر آلودگی و نفـوذ باکتــری‌ها، قـارچ‌ها و ویـروس‌ها‌ را افــزایش می‌دهد. یـک روش ایـده‌آل برای ضدعفونـی آب استخرهای پرورش ماهـی، استفاده از ازن در تانـک‌‌ تماس، پیش از استفاده است.

ازن شدیدا خاصیت ضـد باکتریایـی و ضد ویروسی دارد و بر عکس سایر عوامل ضدعفونی، هیچ اثر جـانبی‌ای را بر جـای نمـی‌گذارد. جهـت رسیدن به حداکثر تولید در ابتدا، آب ورودی بـه استخـر‌های تخـم‌گشـایی باید کاملا از آلاینـده‌ها، میکروارگانیسم‌های آسیب زننده به ذخیره ماهی، عاری شده باشد.

ازن به دلیل قابلیت اکسیدکنندگی بـالا و سرعت واکنش بالا و اثرات جانبی پایین بسیار مورد توجه است. از آنجا که بسیاری از آلاینده‌های موجـود در آب آبـزی‌پـروری به راحتـی اکسید می‌شـوند، ازن در این مورد چه از نظر حذف مواد جامد و چه از نظر کاهش نیتریت و مولکـول‌های غیرقــابل تجزیه آلــی، اهمیـت بسیـار زیادی پیـدا می‌کند.

ازن همچنیــن قـادر به غیرفعــال کردن بسیاری از میکروارگانیسم‌های موجـود در آب است. کاهـش میکروب‌هـا برای به حداقـل رساندن ریسک بیمـاری از طریق منابــع تـامیـن آب استخرها، جلوگیری از گسترش پاتوژن‌ها و همچنیــن از بین بردن میــکروفلــورهای مورد تقاضــای تمام سیستم‌های آب مدار بستـه است.

از آنجا که ازن سـرعـت واکنش سریعی دارد و همچنین اثرات جانبی ناشی از واکنش‌کمـی را تــولید می‌کنـد و همچنیـن به عنـوان یک محصـول نهـایی در واکنش‌ها، اکسیژن تــولیـد می‌کند، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صنعت آبزی‌پروری دارد.

مزایای ازن ژنراتور پرورش ماهی در صنعت آبزی پروری:

  • کاهش بیماری در آبزیان
  • افزایش اکسیژن محلول در آب
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش سرعت رشد پرورش آبزیان
  • مکمل یا جایگزین فرآیندهای درمانی آبزیان
  • افزایش شفافیت آب
  • حذف آلاینده های آلی، آفت کش ها، مواد رنگی در آب و نیترات در محیط رشد آبزیان
  • بهبود در فیلتراسیون ترکیبات نامحلول در آب
  • بهبود در تصفیه بیولوژیکی

 

مزایای ازن ژنراتور آکواریومی(زینتی):

  • کنترل بیماری ها و جلوگیری از شیوع آن
  • کاهش استرس در آبزیان
  • افزایش در تکثیر و زادآوری آبزیان
  • حذف بوی بد ناشی از تجزیه ضایعات آبزیان
  • افزایش شفافیت و کریستالی شدن آب آکواریوم
  • حذف ترکیبات نیتروژنی مانند آمونیاک، آمونیم و نیتریت

 

استفاده از ازن ساز در صنایع غذایی

کشت میکروبی وسایل و دستگاه های مورد استفاده در روند تولید و بسته بندی مواد غذایی مثل فرآورده‌های گوشت، شیر، سبزی و میوه و همچنین سطوح، سالن‌ها، یخچال‌ها و کانتینرهای نگهداری و حمل محصولات در کارخانه های صنایع غذایی، گوشتی، سوسیس و کالباس، لبنی و … نتایج بسیار مطلوبی را پس از ضدعفونی با آب ازن دار نشان می دهد.

استفاده از گاز ازن تولیدی توسط ازن ژنراتور صنایع غذایی ، در مراحل مختلف تولید و بسته بندی تا حد زیادی سبب کاهش آلودگی میکروبی و افزایش کیفیت و زمان ماندگاری مواد غذایی می گردد.

 

استفاده از ازن ساز برای میوه‌ها وسبزیجات

نگهــداری و افــزایش زمـان مـاندگاری محصـولات غـذایی همــواره یکی از دغدغـه‌های تــولیـد کننــدگــان درسطــح جهــان می‌بـاشـد. طبــق راهنــمـای منتـشـرشده تـوســـط سـازمان محیــط ‌زیسـت، استفـاده از ازن به منـظـور ضد‌عفـونی میـــوه‌هـا، سبـزیجات و گـوشت، نیـاز‌به استفاده از هـر‌گونـه ضد‌عفونـی کننده ثانویه‌ای را منتفی می‌نماید.

کاربرد ازن در عمل‌آوری و نگهداری مواد غذایی سبب ایمنی آن‌ها در کلیه مراحل، ازبه عمل‌آوری تا مصـرف می‌گردد. میـکروارگانیسم‌های خاک، سبزیجات را در سطــح وسیـعـی آلــوده مـی‌کننـد.میـوه‌هـا توسط باکتری‌ها، هـاگ‌هـا، قـارچ‌هـا، اسپورهـای منتـــشـر‌شــونـده از طــریـــق هـــوا، بـاکتـــری‌هـــای منـتــشـــــر‌شــونـده تـــوســط هستـه قطــره، ذرات گــرد‌ و‌ غبــار و دست افـرادی که در چیدن، بستـه بندی و توزیع دخالت دارند، آلوده می‌شوند.

 

استفاده از ازن ژنراتور برای حفظ سلامت غذایی ماهی

یکی از مشکلات عرضه ماهـی به مصرف کنندگان، فسـاد پذیری سریع این پروتئیــن ارزشمند است. زمـان، دمـا و باکتری‌هـا دشمنان ماهـی تازه هستند. خراب شدن گوشت ماهی همراه با پیدایش فسفرسانس مربوط به تکثیـر و ازدیـاد باکتری‌هـای دریایی‌(مانند آکرومو باکتر و انـواع مشـابه آن) در سطح ماهی می‌باشد.

باکتری‌هـای سطح ماهی شامـل انواع باکتری‌هـای دریایی مانند هالوفیل و پسیکروفیل می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از غلظت مناسب ازن در پروسه نگهداری، بسته بندی وحمل آبزیان، تولید محصول ایمن در مقابل E-Coli و میـکروارگانیسم‌های بیماری‌زای مشابـه را امکان‌‌پذیر می‌سازد.

شستشـوی جانــداران دریـایـی (ماهی، میگو، خرچنگ و .) با ازن کلیه باکتری‌هـا، لجـن‌هـا و مـوجـودات ذره‌بینی که به فـلس و پـوسته چسبنـاک آنـها می‌چسبد را نابود می‌کند. قدرت و توانایی ازن در ضد عفونی مواد غذایی ۱۰ برابر کلر می‌باشد.

همچنین منجمد کردن جانداران دریایی در یخ حاوی ازن، سبب تازه‌تر ماندن، عدم تغییر رنـگ گوشت ماهـی و افزایش زمان ماندگاری آن می‌شود.

 

استفاده از ازن ژنراتور برای حفظ سلامت غذایی گوشت قرمز، مرغ

سطـوح آلوده شونده در فرآورده‌های گوشتـی بسیار وسیع است. سطح خارجی گوشت به دلیل باکتریهای موجود در هـوا و گرد و غبار، به محض تمـاس کاربران در پروسه بریدن، بسته بندی و توزیع، آلوده می‌شود.

پس از بـرش و چــرخ کردن، آلودگی هـای سطحـی گوشت و انواع باکتری‌های اورگـانوتـروفیـک همچنیــن Listeria ، Hepatitis ،Cholera  به‌داخل آن نفوذ می‌کنند.

به‌علاوه عمل چرخ‌کردن موجب گـرم شدن گوشت و ایجاد محیط مناسب برای تکثیـر باکتری‌هـا می‌شود. تعـداد باکتری‌ها در گوشت چـرخ شده به‌قـدری زیاد است که حد مـاکزیمـم قـابـل قبـول، ده میلیون باکتری در هرگرم گوشت می‌باشد. لازم به ذکر است که معمولاً شمارش باکتریها در شرایط هوازی صورت می‌گیرد و هرگونه باکتری بی‌هوازی مطلق که در نمونه وجود داشته باشد، در معیار فوق به حساب نمی آید.

کاربردهای ازن ژنراتور صنایع غذایی:

  • ضدعفونی کردن دستکش و چکمه با آب محتوی ازن
  • اسپری دستی ازن برای ضدعفونی کردن دستکش، پیشبند، چکمه و تیغه های چاقو در حین کار
  • ضدعفونی آب لازم جهت شستشو با ازن
  • سیستم ازن در هوا برای ضدعفونی دیواره های سیستم خنک کننده(کولر)
  • سیستم ازن در هوا برای ضدعفونی هوای کارخانه
  • تصفیه آب برج خنک کننده
  • ضد عفونی ضایعات با ازن
  • ضدعفونی لاشه های گوشت با ازن
  • ضدعفونی گنداب ناشی از نگهداری لاشه ها قبل از تخلیه به فاضلاب

 

مزایای ازن ژنراتور صنایع غذایی:

  • افزایش طول عمر و زمان ماندگاری مواد غذایی (سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، ماهی، غلات، خشکبار و…)
  • مقرون به‌صرفه بودن سیستم (با توجه به استفاده از اکسیژن هوا جهت تولید اکسید کننده)
  • امکان طراحی سیستم متناسب با کاربری در صنایع مواد غذایی
  • عدم تولید مواد شیمیایی مضر و آلودگی ثانویه
  • افزایش اطمینان در تولید محصولات سالم و بی‌خطر
  • از بین بردن کپک‌های قارچی و تخم انگل‌ها
  • مطابقت با فرآیندهای طبیعی اکوسیستم
  • عدم تغییر طعم، مزه، رنگ و بو
  • کاهش میزان ضایعات مواد غذایی
  • بهره برداری ساده
مشاهده مقاله  بررسی روش تصفیه آب به کمک نانو فیلتراسیون
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.