ما در شبکه های اجتماعی :

کاربرد ازن در محیط های بیمارستانی و پزشکی

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب
26 اسفند 1402

کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب   مقدمه با توجه به اهمیت حفظ ...

ازن ژنراتور چیست ؟
20 اسفند 1402

ازن ژنراتور چیست ؟   ازن ژنراتور یک دستگاه است که ازن را تولید ...

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور
20 اسفند 1402

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور   مقدمه: استفاده از کاتالیزورها ...

حذف رنگ راکتیو سیاه ۵
20 اسفند 1402

حذف رنگ راکتیو سیاه 5: راهکارها و فناوری‌ها   مقدمه: رنگ راکتیو سیاه 5 ...

حذف زایلن از هوای آلوده
20 اسفند 1402

حذف زایلن از هوای آلوده   هوای آلوده یکی از چالش‌های جدی محیط زیست ...

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن
20 اسفند 1402

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن   مقدمه: در راستای بهبود کیفیت آب‌های ...

برچسب ها


کاربرد ازن در محیط های بیمارستانی و پزشکی

کاربرد ازن در محیط های بیمارستانی و پزشکی

کاربرد ازن در محیط های بیمارستانی و پزشکی

 

اکسیژن فعال

اکسیژن فعال سریعاً مواد شیمیایی سریعاً مواد شیمیایی موجود در محیط را اکسید می نماید و نتیجه این اکسیداسیون تنها اکسید اجزا و اکسیژن می باشد که کاملاً زیست محیطی است. اکسیژن فعال بدلیل پتانسیل اکسیداسیون بالا در محیط پایدار نیست و پس از مدتی کوتاهی تبدیل به مولکول پایدار اکسیژن می گردد.

این امر باعث می گردد که تولید اکسیژن فعال همواره در محل انجام گیرد و نسبت به مواد شیمیایی اکسید کننده نیاز به خرید، حمل و انبار کردن ندارد .

مصرف انرژی دستگاه برای تولید اکسیژن فعال مورد نیاز برای ضد عفونی و تصفیه زباله بیمارستانی ۱۰%  سیستمهای متداول ضدعفونی با بخار برآورد گردیده است این سیستم قابلیت تصفیه و ضدعفونی شیرآبه را نیز دارا می باشد درحالیکه سیستمهای ضدعفونی با بخار با وجودی که شیرآبه زیادی تولید می کنند، تنها عمل ضدعفونی شیرآبه را انجام می دهند و در تصفیه آن ناتوانند .

به طورکلی مزایا این سیستم نسبت به سایر روش ها عبارت است :

  • برگرفته از طبیعت و کاملاً زیست محیطی
  • ضدعفونی کننده و تصفیه و تجزیه کننده زباله های عفونی و شیمیایی
  • اثر بخشی به کلیه میگروارگانیسم ها (اسپورها،باکتریها،ویروسها،انگلها،و ….)
  • بی نیاز از خرید و نگهداری مواد
  • ضدعفونی تصفیه و تجزیه کننده شیرآبه زباله
  • ضدعفونی و تصفیه تجزیه کننده گازهای بوجود آمده
  • کمترین مصرف انرژی نسبت به روشهای حرارتی مستقیم و غیرمستقیم
  • عدم نیاز به اپراتور متخصص
  • تولید داخل کشور با استفاده از فن آوری روز دنیا

ازن بر خلاف سایر ضدعفونی کننده های دیگر قادر به از بین بردن بیو فیلم ها نیز می باشد بدین ترتیب که توانایی از بین بردن باکتریها و ویروسهایی که توسط یک غشاء پلیمری محافظت شده و بیو فیلم نامیده می شوند را دارد.

اکسیژن فعال آزاد شده غشاء محافظت کننده را تخریب کرده و قادر به نفوذ به داخل آن و از بین بردن میکروارگانیسم ها می نماید . طیف اثر وسیع ،سرعت اثرفقدان اثرات زیانبار برای انسان و محیط زیست موجب برتری و تمایز اکسیژن فعال یا همان ازن شده است.

  • کاربرد ازن در ضدعفونی هوا و محیط بیمارستانها:

امروزه آلودگی هوا یکی از عوامل شیوع بیماری همانند آب است ، زیرا انسان برای زندگی نیاز به آب و هوای سالم دارد. یک عامل آلودگی محیط ویروسها و باکتریها منتشر شونده در محیط بوسیله عطسه و سرفه می باشد .

مشاهده مقاله  ازن ژنراتور چیست ؟

ضدعفونی با اکسیژن فعال به صورت پیوسته در حین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد . اکسیژن فعال به نحو مطلوب و بسیار موثری انواع آلودگی های میکروبی را کاهش می دهد.

طیف اثر اکسیژن فعال روی میکروارگانیسم ها بسیار موثرتر از کلر می باشد. امروزه در ایران به صورت متداول برای کنترل آلودگی هوا از فیلترهای هپا استفاده می شود. این نوع فیلترها عمدتاً برای جدا سازی ذرات ۳۰% میکرون به بالا طراحی می شود و راندمان های اعلام شده برای این نوع فیلترها بر مبنای میزان جذب ذرات بالاتر از ۳۰% می باشد.

اما راندمان اکسیژن فعال بر روی کاهش بار میکروبی می باشد در نتیجه سیستم هپا روی کاهش ذرات طبقه بندی شده و هیچ گونه کاهش میکروبی برای آن اعلام نگردیده است .اکسیژن فعال ضدعفونی کننده و پاک کننده هواست و با ایجاد رایحه ای طبیعی در محیط ، فضای مطبوع و عاری از بو آلودگی های شیمیایی و میکروبی به وجود می‍آورد.

  • کاربرد ازن در بوبری محیط بیمارستانها:

بو یکی از شاخص های مشهود آلودگی هوا است که ممکن است از منابع مختلفی به وجود آید. در خلال چند سال گذشته ، کنترل بود یکی از مشکلات اصلی در طراحی و بهره برداری تأسیسات جمع آوری، تصفتیه و دفع فاضلاب با سیستم لجن فعال بوده است .

در اکثر سیستم های که تاکنون برای بوذایی استفاده می شده است اقدام به استفاده از بوهای پوششی برای پنهان نمودن بوی نامطلوب انجام گرفته است که این عمل نه تنها بوی نامطلوب را از بین نمی برد بلکه حجم آلاینده های بوزا در محیط را افزایش می دهد .

مشاهده مقاله  کاربردهاي ازن در پرورش طيور

همچنین سیستم‌های جذب کننده بو نیز از راندمان های پائین برخوردار بوده و بهره برداری از آنها نیز در شرایطی که از ابتدا طراحی نشده باشند، بسیار مشکل خواهد بود.

در حال حاضر، به اثبات رسیده است که بوی هر مولکول احتمالاًُ به کل آن مولکول مربوط می شود لذا با تخریب ساختار مولکول می توان بوی آن را به صورت موثر از بین برد. گزینه اکسیداسیون با یک ماده اکسید کننده مطرح می باشد که خود آلاینده محیط زیست نباشد.

اکسیژن فعال قوی ترین و موثرین از بین برنده و رفع کننده بوهای نامطبوع مانند گازهای شیمیایی (آروماتیک ها و …) و بوهای ناشی از حیوانات، کپک و قارچ ، دود دخانیات و ….. است.

اکسیژن فعال علاوه بر قابلیت بوزدایی یک ضدعفونی کننده بسیار قوی نیز می باشد و به نحو مطلوب و بسیار موثری انواع آلودگی های میکروبی را از بین می برد .

ویژگی های نظیر قابلیت تجزیه ترکیبات سمی شیمیایی و نیز کشتن انواع میکروارگانیسمها ، اعم از باکتریها و ویروسها، اکسیژن فعال را به مهمترین عامل پاک کننده محیط تبدیل کرده است.

  • کاربرد ازن در استریل کردن وسایل بیمارستان:

استریلیزاسیون و ضدعفونی تجهیزات و وسایل بیمارستان همواره یکی از دغدغه های پزشکان در سطح جهانی می باشد اکسیژن فعال در طبیعت قرن هاست که برای ضدعفونی و کنترل جمعیت میکروارگانیسم ها استفاه می شود.

دستگاه های جدید Eco- Sterile  صنایع پزشکی شرکت آردا با الهام از این عنصر طبیعت طراحی شده است و با استفاده از تکنولوژی نو برای ضدعفونی وسایل پزشکی بدون استفاده از مواد افزودنی و حرارت و مصرف انرژی کم، مورد استقبال تولید کنندگان صنایع پزشکی قرار گرفته اند.

این دستگاه ها، راندمان کاهش میکروبی بسیار بالا درحد استریل و حتی قابلیت از بین بردن آلودگی های مختلف شیمیایی دیگر را داراست.

اکسیژن فعال یک ضد باکتری قوی است که  استریل کردن با آن بدون نیاز به حرارت و قابل کنترل است به طور کلی این گاز توانایی از بین بردن رنج وسیعی از ویروسها و میکروبها را داراست و بدون برجای گذاشتن باقی مانده، تبدیل به اکسیژن معمولی می گردند و به همین دلیل درفهرست EPA به عنوان DBPR  قرار گرفته است و طبق  این قوانین دارای اثرات جانبی نمی باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.