ما در شبکه های اجتماعی :

تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب
26 اسفند 1402

کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب   مقدمه با توجه به اهمیت حفظ ...

ازن ژنراتور چیست ؟
20 اسفند 1402

ازن ژنراتور چیست ؟   ازن ژنراتور یک دستگاه است که ازن را تولید ...

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور
20 اسفند 1402

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور   مقدمه: استفاده از کاتالیزورها ...

حذف رنگ راکتیو سیاه ۵
20 اسفند 1402

حذف رنگ راکتیو سیاه 5: راهکارها و فناوری‌ها   مقدمه: رنگ راکتیو سیاه 5 ...

حذف زایلن از هوای آلوده
20 اسفند 1402

حذف زایلن از هوای آلوده   هوای آلوده یکی از چالش‌های جدی محیط زیست ...

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن
20 اسفند 1402

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن   مقدمه: در راستای بهبود کیفیت آب‌های ...

برچسب ها


تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها

تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها

در این مقاله تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها به کمک دستگاه های ازن ژنراتور بررسی می شود. ازن گازی سنگین‌تر از هوا و یکی از اشکال آلوتروپی اکسیژن بوده، در غلظت‌های پایین بی ‌رنگ ولی در غلظت‌های بالا آبی روشن است. در غلظت‌های بسیار کم (حدود چندppm) بوی مشخص تندی دارد و ناپایدار می باشد. این ترکیب یک اکسید کننده قوی می باشد. حلالیت ازن در آب کمتر از حلالیت کلر بوده و محلول آبی آن نیز ناپایدار می باشد. این گاز به صورت مصنوعی به دو طریقه استفاده از لامپ های مخصوص و یا تخلیه الکتریکی درحضور اکسیژن که بر روی دو قطب مثبت و منفی انجام می پذیرد تولید می شود.

خصوصیات میکروب کشی ازن بیانگر پتانسیل بالای اکسیداسیون آن می باشد. تحقیقات نشان می دهد که گند زدایی توسط ازن حاصل اثر مستقیم آن بر باکتری ها و تجزیه دیواره سلولی باکتری ها می باشد که به فرایند زوال سلولی معروف است.

با توجه به قدرت بالای گندزدایی ازن در مقایسه با کلر وسایر گندزداها، زمان کمتری جهت تکمیل فرایند گندزدایی نیاز می باشد.

ازن با توجه به خاصیت اکسیدکنندگی قوی، قادر به از بین بردن انواع جلبک ها می‌باشد. ازناسیون آب های آلوده شده به جلبک، سبب اکسیداسیون جلبک می‌شود. ازن همچنین متابولیت ‌های محصولات جانبی تولید شده توسط جلبک ها را اکسید و حذف کرده و در نتیجه باعث حذف طعم و بو خواهد شد.

دستگاه ازن ژنراتور مورد استفاده در این تحقیق ARDA فرانسوی مدل MHP1H می باشد. برای تولید ازن توسط دستگاه، ابتدا از هوا استفاده گردید، اما راندمان ازن تولیدی پایین بود، به همین خاطر تصمیم گرفته شد که از اکسیژن جهت تولید ازن استفاده گردد.

مشاهده مقاله  ازن ژنراتور چیست ؟

در مورد نتایج به دست آمده از نمونه های برداشت شده نتایج مربوط به نمونه شماره K3-AL1-CUL در محیط شاهد تعداد ۹۰ کلنی از جنس Chlorella شمارش شد که در غلظت های ۰.۳۸ ، ۰.۷۵، ۱.۱۳، ۱.۵ میلی گرم در لیتر ازن به ترتیب به ۵۰، ۷۵، ۱۸ و صفر کاهش یافته است. در همین نمونه تعداد کلنی های یافت شده ازجنس Navicula در محیط ۰.۳۸ میلی گرم در لیتر ازن ۲ عدد به دست آمده است و در محیط های حاوی غلظت های ۰.۷۵، ۱.۱۳، ۱.۵، میلی گرم در لیتر ازن به صفر رسیده است.

همچنین در نمونه K3-AL3-CUL در محیط شاهد ۵۲ کلنی از جنس Chlorella یافت شد و با افزودن ازن میزان کلنی ها کاهش یافت، به طوری که در غلظت های ۰.۶۳، ۱.۲۵، ۱.۸۷ و ۲.۵ میلی گرم در لیتر ازن تعداد کلنی ها به ترتیب به ۱۲، ۵ ، صفر و صفر تقلیل یافت. در همین نمونه تعداد کلنی های یافت شده ازجنس Navicula در محیط شاهد ۲۹ و در ۰.۶۳ میلی گرم در لیتر ازن ۲ عدد به دست آمده است. در حالی که در محیط های حاوی غلظت های ۱.۲۵، ۱.۸۷ و ۲.۵ میلی گرم در لیتر ازن به صفر رسیده است.

در مجموع نتایج نشان می دهند با افزایش غلظت ازن میزان کلنی های جلبکی کاهش می یابد و بنابراین ازن در حذف جلبک ها بسیار موثر می باشد و حداکثر با غلظت ۳ میلی گرم بر لیتر جلبکی در محیط باقی نمی ماند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.