ما در شبکه های اجتماعی :

کاربردهای ازن در پرورش طیور

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب
26 اسفند 1402

کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در تصفیه آب   مقدمه با توجه به اهمیت حفظ ...

ازن ژنراتور چیست ؟
20 اسفند 1402

ازن ژنراتور چیست ؟   ازن ژنراتور یک دستگاه است که ازن را تولید ...

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور
20 اسفند 1402

بررسی اثر حرارت استخوان گاو به عنوان یک کاتالیزور   مقدمه: استفاده از کاتالیزورها ...

حذف رنگ راکتیو سیاه ۵
20 اسفند 1402

حذف رنگ راکتیو سیاه 5: راهکارها و فناوری‌ها   مقدمه: رنگ راکتیو سیاه 5 ...

حذف زایلن از هوای آلوده
20 اسفند 1402

حذف زایلن از هوای آلوده   هوای آلوده یکی از چالش‌های جدی محیط زیست ...

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن
20 اسفند 1402

پیش تصفیه لجن فعال دفعی با ازن   مقدمه: در راستای بهبود کیفیت آب‌های ...

برچسب ها


کاربردهای ازن در پرورش طیور

کاربردهای ازن در پرورش طیور

کاربردهای ازن در پرورش طیور

 

قرنهاست که طبیعت هنگام صاعقه و یا بوسیله پرتو فرابنفش خورشید ، ازن را بوجود می آورد و از خصوصیات ضد عفونی کننده آن برای پالایش آب و هوا و محیط زیست جانداران استفاده می نماید.

اکسیژن فعال یا ازن یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و بسته به موارد استعمال، کاربرد های بسیاری در ضدعفونی هوا، آب، محیط (دیوارها ، کف زمین، سطوح ) ، لباسهای کار ، اجسام ولوازم مختلف و مواد را داراست. بر خلاف ضد عفونی کننده های معمول مانند: کلر، فرمالین ومواد شیمیایی دیگر ، اکسیداسیون با اکسیژن، هیچگونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد .

ضد عفونی با اکسیژن فعال به صورت پیوسته در حین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد. آب حاوی اکسیژن فعال برای ضدعفونی سالن های پرورش و نگهداری و شستشوی دیواره ها، کف ،آخور و وسایل و لوازم کار … استفاده می شود  و این کار به نحو مطلوب و بسیار موثری، انواع آلودگی های میکروبی را کاهش می دهد.

بیشتر منابع آب  دارای میکروارگانیسم های بیماری زا هستند که این امر موجب بیماری و کاهش راندمان تبدبل غذا به گوشت می شود. استفاده  از اکسیژن فعال برای ضد عفونی آب آشامیدنی, سبب از بین رفتن میکروبها و انگلهای موجود در آب می شود و این امر سبب افزایش رشد طیور و کاهش بیماریهای ناشی از آب و مرگ و میر در مرغداریها می گردد.

  • کاربرد ازن در بوزدایی

اکسیژن فعال تزریقی با جریان هوای طبیعی محیط در ساختمان مولکولهای بو زا  را  نیز تخریب می کند و این امر سبب می شود تا کارگر ها از محیط کار بهتر و طیور نیز از شرایط زیستی مناسب تری  برخوردار شوند که در نتیجه آن  توان رشد افزایش می یابد و میانگین سود روزانه بیشتر می گردد.

مشاهده مقاله  کاربرد ازن در تصفیه شیرابه

تزریق اکسیژن فعال برای  بوزدایی در هوا سبب ۱۵  تا ۲۰ درصد تقلیل نیاز به  تهویه هوا  و صرفه جویی در هزینه گرمایش تا۳۰ درصد  و همچنین سبب کاهش بو در محوطه اطراف مرغداری می شود.

کاربرد ازن در ضد عفونی خوراک دام

با اکسیژن فعال خوراک طیور ضد عفونی می شود و از رشد کپک ها جلوگیری شده  و اکسیژن فعال بر روی ویروسها ، سموم قارچی نیز عمل می کند  از جمله  افلاتوکسین موجود در خوراک را از بین می رود، در نتیجه میزان تغذیه طیور بیشتر و محصول ایمن تری تولید می شود.

  • کاربرد اکسیژن فعال در کاهش بیماری های طیور

استفاده از اکسیژن فعال برای از بین بردن پاتوژن ها در صنایع طیور  از جمله  فرآیندهای تخم گذاری ,   جوجه کشی , پرورش اقلام گوشتی و تخم گذار و کشتارگاهی(Dave,1999 , Kim et al, 2003 ) آزمایش شده است.

تحقیقات نشان می دهند که  اکسیژن فعال  باکتریها ، ویروسها ، قارجها ، کپکها و… محیط را از بین می برد ، این امر سبب کاهش بیماری و مرگ و میر در جوجه ها ی چند روزه و … می شود و حتی استفاده از آن در چندین سال پی در پی سبب کاهش بیماری های طیور و حتی حذف برخی از آنها شده است . ضد عفونی کنندگی اکسیژن فعال بسیار موثر و کاملاً طبیعی است به گونه ای که  بعد از ضد عفونی ، اکسیژن فعال تبدیل به اکسیژن معمولی  می شود و به همین علت می توان به صورت شبانه روزی از آن استفاده نمود و به همین خاطر آنرا ضد عفونی کننده ۲۴ ساعته می نامند. استفاده از اکسیژن فعال سبب تولید طیور سالم تر ، چاق تر و کاهش مرگ و میر در آنها می گردد.

  • کاربرد ازن در ضدعفونی تخم مرغ

با استفاده از اکسیژن فعال, سالمونلا Salmonella  بر روی پوسته نخم مرغ از بین می رود . کاهش سالمونلا Salmonella Enterica   بوسیله اکسیژن فعال در آزمایشات کنترل کیفی روزانه نشان داده شده است همچنین مقدار آمونیاک تا بالای ۶۰% کاهش و نیز تولید تخم مرغ و کیفیت آن افزایش یافته است ( گزارش شده توسط Envron’s Allan Finney )

مشاهده مقاله  راهکارهای کاهش COD شرکت نساجی

مزایای استفاده از اکسیژن فعال(ازن) درمرغداریها:

  • افزایش تعداد و اندازه طیور.
  • کاهش بیماری و مرگ و میر.
  • افزایش راندمان تبدیل غذا به گوشت.،
  • افزایش ایمنی در محصولات تولیدی نظیر تخم مرغ.
  • کاهش هزینه های گرمایش.
  • تخریب سریع همه میکروارگانیسم های بیماری زا.
  • کاهش بوهای نامطلوب و نیاز به تهویه هوا.
  • استفاده در محل ، بدون نیاز به هیچگونه مواد مصرفی.
  • کاربری آسان.
  • نگهداری ارزان.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.